Programma 4: Een vitale samenleving, iedereen doet mee

Onze inzet

Onze inzet

Integraal

De Strategische visie sociaal domein Zutphen, ‘een sterke inclusieve samenleving’, vormde ook in 2021 het overkoepelende kader binnen het sociaal domein. Sociaal domein breed hebben we ingezet op een integrale en preventieve aanpak die bijdraagt aan het voorkomen van zorg.

In 2021 is het Investeringsprogramma Transformatie Sociaal Domein vastgesteld. Het bestaat uit drie onderdelen:

  • Versnellen van maatregelen gericht op preventie en activering.
  • Doorvoeren andere werkwijze - slim combineren, samenwerken en innovatie.
  • Kwaliteitsimpuls dienstverlening organisatie - ICT, primaire werkprocessen en kwaliteit.

Elk onderdeel is uitgewerkt in een aantal concrete maatregelen, waarbij wij hebben geput uit succesvolle voorbeelden in andere gemeenten en ervaringen binnen onze eigen organisatie.
We versnellen projecten op gebied van preventie, werken slimmer door processen te combineren en innoveren en geven een kwaliteitsimpuls aan de dienstverlening voor de inwoner. Onder andere door de doorbraakmethode te implementeren, te verkennen hoe we jongeren kunnen ondersteunen bij de overgang van 18- naar 18+, gekantelde dagbesteding op te zetten, lichte hulpverlening anders te organiseren en een integrale aanpak op gebied van werk en inkomen te realiseren. Het investeringsprogramma is bedoeld om ontwikkelingen aan te jagen en wordt afgerond in 2022.
We werken aan structurele vergroting van de sociale, economische en maatschappelijke zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners. Daarom is in het Waterkwartier begonnen met het project Vliegwiel. Daarnaast is een projectvoorstel uitgewerkt voor handhaven met de menselijke maat in het Waterkwartier.
Binnen het programma werk is de beleidsnota ‘Maatwerk en begeleiding naar Waardevol Werk’  vastgesteld. Tevens is gestart met het Sociaal Ontwikkelbedrijf.
De domeinen Jeugd en Wmo werken steeds meer samen aan strategisch partnerschap met zorgaanbieders, versterking van contractmanagement en optimalisatie van de inkoop van ondersteuning en zorg.
In 2021 is het Beleidsplan handhaving sociaal domein vastgesteld. We gaan daarbij uit van het perspectief van de inwoner en vertrouwen, en we informeren inwoners en zorgaanbieders actief over hun rechten en plichten.
En door effectief samenwerken met betrokken partners, professionalisering en betere monitoring  krijgen we steeds meer grip op de uitgaven in het sociaal domein.

Maatschappelijke ondersteuning

De focus lag op de beweging naar minder en lichtere vormen van maatschappelijke ondersteuning, door het omzetten van vormen van geïndiceerde zorg naar een algemene voorziening, door het versterken van preventie en door maatregelen op gebied van inkoop en contractmanagement.

Huishoudelijke Zorg

De gemeenteraad heeft in 2021 ingestemd met het sturingsmodel voor de uitvoering van huishoudelijke zorg, zoals beschreven in de nota 'Contractering huishoudelijke zorg 2021-2026'. Hierdoor is de uitvoering vanaf september 2021 belegd bij drie huishoudelijke zorgaanbieders.

Waar in 2019 nog sprake was van een stijging van meer dan 10% van het aantal cliënten met huishoudelijke zorg, is het aantal cliënten in 2020 en 2021 slechts beperkt gestegen. Dit is het effect van corona.

Wmo Begeleiding

In 2021 zijn we gestart met de inzet van de nieuwe WerktMee zorgproducten voor cliënten die zowel begeleiding nodig hebben, als ontwikkeldoelen hebben op het gebied van werk. Dit is een mooi voorbeeld van een integrale aanpak op het gebied van de Wmo en de Participatiewet. Daarmee versnellen we de beweging van zwaardere (lees duurdere) naar lichtere (goedkopere) vormen van begeleiding.
Daarnaast zijn we vanuit het Investeringsprogramma Transformatie Sociaal Domein begonnen met het project gekantelde dagbesteding. Binnen dit project wordt via pilots gekeken naar geschikte vormen van algemene voorzieningen als alternatief voor de maatwerkvoorziening begeleiding groep (en eventueel individuele begeleiding).

Verder is er een onderzoek verricht naar mogelijke professionalisering van het lokale contractmanagement. Op basis van dit advies zijn we gestart met een werkwijze waarbij:

  • de prestaties van de aanbieders inzichtelijk worden gemaakt;
  • de aanbieders proactief worden benaderd en
  • we samen met de aanbieders kijken naar procesoptimalisatie.

Dit heeft als effect dat we meer op inhoud en meer gestructureerd met aanbieders in gesprek zijn over mogelijkheden voor transformatie.

Nieuwe prioriteiten gezondheidsbeleid

De nieuwe Nota lokaal gezondheidsbeleid is vastgesteld. Daarnaast is het Lokaal Preventie Akkoord gesloten waarin partijen vanuit onder andere welzijn, sport, onderwijs, ondernemers, gezondheid en verslavingszorg samen werken aan gezondheidsdoelen.

Beschermd wonen en maatschappelijke Opvang

In 2021 is in samenwerking met partijen op het gebied van wonen het Afwegingskader huisvesting zorgdoelgroepen gemeente Zutphen vastgesteld. Hierdoor krijgen we meer grip op uitbreiding van wooninitiatieven binnen de gemeente, met als doel de sociaaleconomische balans in de gemeente te herstellen.
Ook hebben we ons voorbereid op de doordecentralisatie van beschermd wonen, onder andere door het ontwikkelen van een nieuw samenwerkingsconvenant waarop de raad een zienswijze heeft gegeven. Inmiddels is de doordecentralisatie van beschermd wonen  landelijk uitgesteld naar 1 januari 2023.

Aanpak huiselijk geweld

Een gezamenlijke werkgroep Jeugd en WMO is opgericht met als doel het versterken van de toegangsteams voor het signaleren van en handelen bij huiselijk geweld en het opstellen van veiligheidsplannen. Dit wordt in 2022 verder uitgewerkt, inclusief de taak en rol van Perspectief hierin. De procesregisseur huiselijk geweld is verbonden aan het Veiligheidshuis voor de integrale afstemming van casussen op het snijvlak van justitie en zorg en veiligheid.

Regie bij multiproblematiek

De 'doorbraakmethode' is breed geImplementeerd in het sociaal domein. Door de integrale benadering van huishoudens met een stapeling van problemen kunnen we inwoners beter helpen en vastgelopen situaties weer in beweging brengen.

Financieel evenwicht

In 2021 is het instrument budgetplafonds ingevoerd voor alle aanbieders van de Wmo zorgproducten begeleiding, respijtzorg en persoonlijke verzorging en voor aanbieders van jeugdzorg. Het doel daarvan is het realiseren van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor gemeente en zorgaanbieders voor een duurzaam zorglandschap, kwalitatief en financieel. Dit heeft in 2021 het volgende opgeleverd:

  • inzicht in de bedrijfsvoering van zorgaanbieders en het zorglandschap door de contractgesprekken;
  • gedeeltelijk meer grip op de kosten binnen Wmo en Jeugd;
  • professionalisering van contractmanagement en budgetsturing.

Er is besloten om de inzet van het instrument budgetplafonds in 2022 voort te zetten (zie ook Jeugd).
Het optimalisatietraject inkoop met de Zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe is afgerond en heeft een reeks van maatregelen opgeleverd. Een deel daarvan heeft een administratief karakter en is per 1 januari 2022 ingevoerd. Een aantal maatregelen wordt gefaseerd uitgewerkt en/of geïmplementeerd, zoals een herijking van de inkoop van de producten begeleiding, respijtopvang en SGGZ.
Er is begonnen met een kwaliteitsplan Wmo waarbij aandacht is voor het actualiseren van de werkprocessen en de beleidsregels. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op het afgeven van indicaties met een kortere duur of met minder uren.
Door de thematafelaanpak zijn netwerken ontstaan van gemeente en partnerorganisaties. Dit heeft  geleid tot het plan van aanpak ‘Naar een dementievriendelijke gemeente’ en ‘De Zutphense aanpak van eenzaamheid’. Hiermee voeren we regie op de doorontwikkeling van het voorliggende ondersteuningsaanbod, waardoor steeds meer inwoners met een hulpvraag laagdrempelig worden geholpen en geen beroep doen op maatwerkvoorzieningen.
Het hiervoor genoemde project gekantelde dagbesteding is een voorbeeld waarbij we maatwerkvoorzieningen omzetten in algemene voorzieningen.

In de begroting 2021 was rekening gehouden met een cliëntengroei van 5% vanwege het effect van de invoering van het abonnementstarief. Doordat corona langer aanhoudt dan verwacht, zijn zowel de cliëntengroei als de toename van de uitgaven minder hoog dan voorzien (zie onderstaande tabellen).

Basismobiliteit Vervoer

Het Wmo-vervoer en het vervoer van en naar de dagbesteding van inwoners die een indicatie hebben, zijn voorzieningen die bijdragen aan de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van inwoners (met een functiebeperking). Het gebruik van deze voorzieningen lag in 2021 lager door corona. De vervoerders zijn daarvoor gecompenseerd met een continuïteitsbijdrage van 70% van de omzetdaling.
In 2021 is het reguliere aanbod van vervoer aangevuld met kleinschalig vervoer. Stichting  ‘Stap in Stap uit’ vervoert met  2 elektrische busjes dagelijks inwoners van en naar het centrum van Zutphen, omdat het centrum voor minder mobiele inwoners van Zutphen slecht bereikbaar is.
Een nieuwe verordening is vastgesteld voor de optimalisatie van het leerlingenvervoer.

Sporten en bewegen

Stimuleren van sporten en bewegen

Corona en de beperkingen die de maatregelen opleveren zijn van grote invloed (geweest) op het sporten. We zijn dankbaar voor de goede samenwerking die we het afgelopen jaar hebben gehad met de clubs en verenigingen en hebben waar mogelijk en nodig ondersteuning geboden. Landelijke compensatiemogelijkheden zijn (via de gemeente) aangeboden, waarmee huur in de periode van lockdown kwijtgescholden kon worden. In sommige gevallen is de lockdown benut om onderhoud te doen, zoals de aanleg van het nieuwe veld van KVZ.
Eind 2021 is het Zutphense Sport- en Accommodatiebedrijf (ZSA) statutair opgericht. Hiermee is een stap gezet naar een centrale organisatie in de Zutphense sport- en beweegsamenleving. Met het onderbrengen van het Warnshuus en de Hanzehal bij de ZSA is ook de verbinding tussen sport en welzijn verder geïntensiveerd.

Jeugd

Alle kinderen groeien gezond, veilig en kansrijk op

Medio 2021 is het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 vastgesteld. Dit was de afsluiting van een intensief proces met onze partners, met ouders en jongeren en met de gemeenteraad. Het beleidsplan biedt de basis voor onze inzet op jeugd. We kiezen daarin voor een omslag van geïndiceerde jeugdhulp naar preventie. We streven naar normaliseren in plaats van medicaliseren.
Vanuit deze visie hebben we in 2021 uitvoering gegeven aan vier doelen:

1. Versterken van de pedagogische samenleving

De nadruk lag op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen met leerkrachten, ouders en de gemeenschap. Door de inzet van een vaste jeugdhulpverlener op school voorkomen we dat kinderen geïndiceerde jeugdhulp nodig hebben. Dit is een initiatief van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJssel Berkel en vijf gemeenten op vijf scholen voor primair onderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Ook is het project #opladers (ouders helpen ouders) verder uitgerold.

Bestuurlijk spraken de gemeente, primair en voortgezet onderwijs elkaar intensief over signalen van problematiek bij kinderen als gevolg van de coronacrisis. Team Jeugd heeft zich actief ingespannen om de effecten op gezinnen en kinderen te verlichten. Dit betrof de coördinatie van noodopvang tijdens de schoolsluiting, het faciliteren van organisaties om activiteiten voor jongeren te organiseren en het mogelijk maken van jongerenstraatwerk in delen van de stad waar overlast voorkwam.

Op basis van deze ervaringen is aan het eind van het jaar een contourenplan voor jongerenwerk vastgesteld.
De bovenstaande initiatieven werden mede mogelijk doordat scholen en gemeenten extra middelen ontvangen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs voor herstel en perspectief voor de jeugd na corona tijd (periode 1 augustus 2021 tot 1 augustus 2023). Voor de besteding van deze middelen is een gezamenlijk plan opgesteld. De scholen zetten daarbij in op het verminderen van onderwijsachterstanden. De gemeente draagt bij door te investeren in de samenwerking met partners op thema’s uit het Beleidsplan Jeugd:  jeugdhulp in onderwijs, jongerenwerk, taal/leesbevordering en welzijn/ welbevinden (sport, cultuur).

2. Focus op preventie

Met onze samenwerkingspartners geven we uitvoering aan het Preventieplan. Daarmee beogen we een doorlopende lijn voor opvoed- en opgroeiondersteuning te realiseren, inclusief peuteropvang voor alle kinderen. Ook blijven we inzetten op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid.
Het preventieve aanbod is aangevuld met initiatieven die invulling geven aan ‘witte vlekken’:

  • De opening van twee locaties voor Buitenschoolse opvang met een plus (BSO+), voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
  • Een actieplan om de gevolgen voor kinderen in echtscheidingssituaties te verminderen.
  • De realisatie van een pilot peuteropvang voor de jongste kinderen op het AZC.
  • Integrale samenwerkingsafspraken met partners over kansrijke start: de ondersteuning van jonge ouders gedurende de eerste 1000 levensdagen van een kind.

Samen met het Nederlands Jeugd Instituut ontwikkelen we een Macromonitor Preventie Jeugd. Deze is erop gericht om de impact van preventieve activiteiten op het welzijn te kunnen meten.

3. Versterking eerste lijn

Voorwaarde om onze ambities waar te maken, is dat wij werken aan ‘de basis op orde’. Een toegang voor jeugdhulp met deskundigheid, casus- en procesregie en een brede blik. Ondersteuning en zorg wordt alleen ingezet als het echt nodig is. Zo licht als mogelijk, maar intensief en duurzaam als het moet. Daarvoor is in 2021 het volgende in gang gezet:

  • We zijn een traject ingegaan om lichte hulpverlening vrij toegankelijk en laagdrempelig vorm te geven. Dit doen we in partnerschap met zorgaanbieders. Doel hiervan is dat ouders en kinderen sneller en passender geholpen worden. Daarmee voorkomen we onnodig medicaliseren. Het gemeentelijk toegangsteam krijgt daardoor meer ruimte voor procesregie bij de meer complexe en specialistische casussen.
  • In het consulententeam is relatief veel verloop geweest, maar dit maakte het mogelijk om nieuwe medewerkers aan te nemen die passen bij de nieuwe visie. Er is samen met de medewerkers een plan opgesteld om het werk goed uit te voeren (kwaliteit, deskundigheid, sturing, overlegvormen, werkprocessen, monitoring).
  • De samenwerking van jeugdconsulenten met de huisartsen is gecontinueerd. Het aantal praktijken is uitgebreid naar 7 en bijna 100 kinderen/gezinnen zijn bereikt.

De wettelijke wijziging van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet per 1 januari 2022 heeft veel uitzoekwerk gevraagd. Deze (administratieve) wijziging heeft in hoofdzaak effect op kinderen met verblijf (in een pleeggezin, gezinshuis, residentiële instelling). Gemeenten, aanbieders en gezaghebbers zijn inmiddels geïnformeerd, contracten zijn afgesloten. Uit de inventarisatie blijkt dat Zutphen zowel financieel als qua uitvoering (procesregie) verantwoordelijk wordt voor meer kinderen. De raad heeft hiervoor extra middelen beschikbaar gesteld. We monitoren of de Rijksmiddelen die we voor dit doel ontvangen voldoende zijn.

4. Verbetering intensieve jeugdhulp

Bij complexe zorgvragen staat het gedachtengoed ‘voor elk kind een thuis’ voorop. We faciliteren de beweging om met zorgaanbieders te komen tot meer passende zorg, minder uithuisplaatsingen en minder kinderen in residentiële jeugdvoorzieningen. Dat doen we door in te zetten op bijvoorbeeld intensieve ambulante ondersteuning thuis en/of plaatsing in gezinshuizen en pleeggezinnen. Resultaat in 2021 is de realisatie van een gezinshuis plus (kleinere groepen en meer ondersteuning) en minder kinderen in een residentiële verblijfsvorm.  Deze pilot ‘afschalen van residentieel naar tussenvormen’ is als structurele werkwijze overgenomen door het regionale expertteam.
Met de Zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe is gewerkt aan de optimalisatie van de inkoop van Jeugd- en Wmo voorzieningen. Daarbij ligt de focus op verbetering van de producten voor individuele begeleiding en SGGZ (zie ook Wmo).

Intensieve jeugdhulp betreft ook veiligheid. We hebben de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling vastgesteld. Daarbij krijgen de toegangsteams een grotere rol in het opstellen en monitoren van veiligheidsplannen voor gezinnen (zie ook Wmo). De jeugdconsulenten zijn hierin opgeleid en werken nauw samen met de partners op het gebied van zorg en veiligheid.
Ook is de Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming vastgesteld om samen met ketenpartners te voorkomen dat kwetsbare kinderen tussen wal en schip vallen. In 2022 gaan we dit uitvoeren.

In het kader van het nieuwe convenant Nazorg aan ex-justitiële jeugd maakt de gemeente samen met de jongere vroegtijdig een plan voor de toekomst en voor de benodigde begeleiding en hulp.

Financieel evenwicht

Voor Jeugd (en Wmo) is contractmanagement en toezicht ingericht. Het beleid voor budgetplafonds bij zorgaanbieders is geëvalueerd en herzien voor 2022. Qua inrichting en relatie met zorgaanbieders hebben we veel ervaring opgedaan. We sturen op lichtere en kortere trajecten en betere prognoses (zie ook Wmo).
De uitgaven voor en het aantal cliënten met geïndiceerde jeugdhulp liggen in lijn met het voorgaande jaar. In 2021 hadden we echter aanzienlijk meer jeugdigen met complexe en specialistische problematiek en daaraan gerelateerde kostbare trajecten dan in het voorgaande jaar (zie onderstaande tabel). Dit is een landelijk, mede aan corona gerelateerd beeld. Ook is de gemiddelde duur van trajecten voor met name jeugdbescherming en verblijf langer. Dat laatste komt met name door de verhoging van de leeftijdsgrens voor pleegzorg en gezinshuizen van 18 naar 21 jaar.
De bezuinigingstaakstelling die we met de budgetplafonds beoogden is slechts ten dele gehaald. Daar zijn meerdere oorzaken voor: het leerproces ten aanzien van budgetplafonds, meerkosten voor contractmanagement en de toename van complexe zorg, onder andere corona gerelateerd.

Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting

Goed onderwijs vraagt om goede gebouwen en integrale kindcentra. Gemeente en scholen stemmen af hoe dit vanuit onderwijshuisvesting gefaciliteerd kan worden. Het verbeteren van het binnenklimaat (waaronder ventilatie) in bestaande gebouwen, het investeren in vervangende nieuwbouw of renovatie en duurzaamheid zijn belangrijke onderwerpen.

Gemeenten en schoolbesturen zijn in gesprek over de herinrichting van het onderwijslandschap Primair Onderwijs als toekomstbestendig antwoord op de krimp, de onderwijskundige ontwikkelingen en diverse maatschappelijke thema’s.
Voor het voortgezet onderwijs is al eerder het onderwijslandschap in kaart gebracht. De bouw van het nieuwe Kompaan College gaat begin 2022 van start en het gebouw van het Eligant Lyceum wordt aangepast. Daarnaast wordt er onderzoek uitgevoerd naar de huisvestingsopgave van het Isendoorn College. Het nieuwe gebouw van De Springplank (speciaal onderwijs) is in 2021 opgeleverd en in gebruik genomen.

Participatie

Beperken armoede en schulden

In 2021 lag de focus binnen het armoedebeleid op het blijven bereiken van gezinnen met kinderen.  
Voor het minimabeleid zijn vanwege de noodzakelijke bezuinigingen binnen het sociaal domein sinds 2018 omvangrijke versoberingen doorgevoerd. Daarnaast hebben in 2021 de beperkende maatregelen in de samenleving in verband met corona laten zien dat het bereik van de minimaregelingen omlaag is gegaan. Hierin is Zutphen niet uniek. Om het bereik te vergroten is in de tweede helft van 2021 gestart met een uitgebreid communicatieoffensief. Er zijn voorlichtingen aan partners gegeven, flyers verspreid en er zijn specifieke huishoudens benaderd om regelingen onder de aandacht te brengen. Inmiddels is besloten tot een intensivering en doorontwikkeling van het minimabeleid om meer inwoners te kunnen bereiken. Zo is er in 2021 een nieuwe aanbieder voor de gemeentepolis gecontracteerd.
Op 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Het primaire doel van deze wetswijziging is het beter en vroeger helpen van inwoners met schulden. Naar aanleiding daarvan is op 31 mei 2021 door de raad de Beleidsnota passende schuldhulp vastgesteld. Er ligt meer focus op de vraag van de inwoner en  preventie en vroegsignalering van (potentiële) schulden.
In 2021 zijn het klantproces en de werkprocessen slimmer georganiseerd. Hierdoor worden meer inwoners met financiële problemen bereikt. Een tijdig passend aanbod voor een vorm van schuldhulp vanuit de gemeente wordt gedaan, licht waar het kan, zwaar waar het moet, met duurzaam effect. Met de aanpak vroegsignalering en schuldhulp voor ondernemers worden nieuwe doelgroepen met (potentiële) schulden bereikt.
In de tweede helft van 2021 is gestart met huisbezoeken in het kader van de aanpak vroegsignalering. Hiervoor is de gemeente Zutphen aangesloten op Het Landelijk Convenant Vroegsignalering dat de samenwerking tussen (lokale) leveranciers en gemeenten vergemakkelijkt. Om drempels te verlagen wordt er samengewerkt met Perspectief. De aanpak is gedurende de pilot periode aangescherpt om het aantal inwoners dat bereikt wordt te optimaliseren. In totaal zijn er 1047 signalen in 2021 opgevolgd. Inmiddels is besloten de werkwijze te integreren in de reguliere werkzaamheden.
Gezien de verwachte sterke toeloop bij schuldhulp van met name ondernemers als gevolg van de coronacrisis, bleek het zinvol om te investeren in de aanpak van schuldhulp aan ondernemers. In het 2e kwartaal van 2021 is een pilot gestart om te onderzoeken op welke wijze schuldhulp voor ondernemers het beste kan worden georganiseerd. Ondernemers zoeken laat hulp en hebben onvoldoende vertrouwen in de overheid. De focus van de aanpak ligt daarom op een laagdrempelige, professionele en klantgerichte aanpak met als inzet het behoud van de onderneming. In 2021 is aan 28 ondernemers in verschillende vormen schuldhulp geboden. De bevindingen van de pilot zijn verwerkt in de structurele aanpak voor de komende periode.  

Iedereen doet mee naar vermogen

Het aantal uitkeringen is in 2021 gedaald, in tegenstelling tot de verwachtingen vooraf. Van 1.520 dossiers naar 1.450 dossiers. Een daling van ruim 4,5%. Hiermee is de daling in Zutphen groter dan de landelijke trend: een daling van gemiddeld 4%. De grotere daling is deels te verklaren door de inzet van een vernieuwd klantproces voor aanvraag van een uitkering, waarbij direct aan de poort meer is ingezet op toeleiding naar werk.
De coronacrisis lijkt vooralsnog nauwelijks effect te hebben op de mate van werkgelegenheid, er is zelfs sprake van krapte. GelreWerkt! heeft samen met werkgevers werkplekken voor bijstandsgerechtigden weten te realiseren. Ook heeft GelreWerkt! met succes ingezet op werkervaringstrajecten, van de 133 deelnemers zijn er 80 uitgestroomd uit de uitkering.
Met het uitbrengen van de GelreWerkt! app zijn voor alle inwoners van de gemeente Zutphen die op zoek zijn naar een baan altijd de nieuwste vacatures in Zutphen en omgeving binnen handbereik. Voor werkgevers is het een mooi instrument om zich via vacatures en een korte bedrijfsfilm bij een breed publiek te presenteren. Een extra impuls om toekomstige medewerkers te bereiken in een krappe arbeidsmarkt.


Tabel: aantal dossiers algemene bijstand 2019 – 2021
Q4 2021 is nog aan mutaties onderhevig

Voor een deel van de Wsw-medewerkers is in 2021 gezocht naar een andere fysieke werkplek, deze is gevonden aan de Hermesweg. Op de deze locatie is een start gemaakt met het sociaal ontwikkelbedrijf, welke in 2022 verder wordt uitgebouwd.
De totale detacheringsopbrengsten van de Wsw-medewerkers komen uit op € 1.293.874 in 2021. De opbrengsten nemen op jaarbasis ondanks een kleiner wordende doelgroep nauwelijks af. Het beleid om nultarieven te voorkomen levert hier een belangrijke bijdrage aan.

Inwoners die voor het vinden van werk zijn aangewezen op de gemeente, kregen ondersteuning in de vorm van re-integratievoorzieningen. Onder andere door het bieden van werkervaringsplekken, participatieplaatsen, scholing en training. Het gaat hier vaak om maatwerk.
In 2021 is ingezet op preventie aan de bijstandspoort; op arbeidsparticipatie door middel van werk-naar- werk trajecten en op het benaderen van Zutphense kansrijke sectoren om zodoende onze werkzoekenden onder de aandacht en aan het werk te brengen.
Het project ‘Vliegwiel in het Waterkwartier’ is in 2021 gestart. In dit project worden de opgaven in het kader van duurzaamheid en energietransitie benut voor het activeren en creëren van werk voor wijkbewoners met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt. Daarbij wordt uitgegaan van de kansen en mogelijkheden van de wijkbewoners.
Ter voorbereiding op de Wet inburgering 2021 (ingangsdatum 2022) is een aanbesteding succesvol doorlopen voor het bieden van taalonderwijs aan inburgeraars. Daarnaast is samen met betrokken organisaties gewerkt aan een samenhangend kader voor Meedoen met inburgering in Zutphen. Met verschillende (lokale) organisaties is een passend aanbod ontwikkeld voor de maatschappelijke begeleiding, het Participatieverklaringtraject, de Module Arbeidsmarkt en Particpatie en de financiële educatie voor het ontzorgen van statushouders.

Actualiteit

De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo) was tot 1 oktober 2021 van kracht. Dat was tevens het laatste tijdvak Tozo. Alle Tozo 5-gerechtigden hebben een ondersteuningsaanbod van de gemeente gehad waarin de heroriëntatie op het zelfstandig ondernemerschap en oriëntatie op arbeid in loondienst centraal staan. Meer dan 60 ondernemers maken gebruik van het tijdelijk Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Deze regeling is de opvolger van Tozo en ondersteunt met name ondernemers die door de coronamaatregelen eind 2021/begin 2021 werden getroffen.

Tabel: aantal dossiers Tozo 2020 en 2021

De tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) is in Zutphen ruimhartig toegekend en binnen de daarvoor beschikbare middelen vanuit het Rijk uitgevoerd.
Kinderopvangtoeslagaffaire (Kota). Het Kota-team heeft met ruim 100 mogelijk gedupeerden contact gelegd met het aanbod om hun zelfredzaamheid op de leefgebieden huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen te helpen vergroten. Tot nu toe maken 10 mogelijk gedupeerden gebruik van dit hulpaanbod.
In 2021 lag de focus binnen het armoedebeleid op het blijven bereiken van gezinnen met kinderen. In 2021 bleek dat er -mede vanwege de beperkende maatregelen- sprake was van een onderbenutting bij het armoedebudget. We hebben verschillende zaken in gang gezet om het bereik te vergroten en het armoedebudget volledig te benutten. Er was in 2021 een uitgebreid communicatieoffensief, er is een nieuwe aanbieder voor de gemeentepolis gecontracteerd, waarbij de gemeentelijke bijdrage in de zorgpremie is verhoogd en we gaan het minimabeleid aanpassen. Verder zijn we voornemens om het Kindpakket en de (inkomensgrens van de) Inkomenstoeslag te verruimen en compensatie te bieden voor gestegen woon- en energielasten en stapeling van medische kosten.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05