Paragrafen

Financiering

Onze inzet

Het volgende overzicht van de kasgeldlimiet moeten wij op basis van de regelgeving verplicht opnemen. Hieruit blijkt dat we in 2021 ruim voldaan hebben aan de kasgeldlimiet.

Kasgeldlimiet per 1-1-2021

Bedragen * € 1.000

Omvang begroting per 1 januari 2021

171.912

Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag

8,50%

Kasgeldlimiet in bedrag

14.613

Periode

Jan - mrt

apr - jun

jul - sept

okt - dec

Jaar

Vlottende schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

8.666

1.333

0

0

2.500

Schuld in rekening-courant

53

258

227

331

217

Totaal vlottende schuld

8.719

1.591

227

331

2.717

Vlottende middelen

Contante gelden in kas

26

28

19

15

22

Tegoeden in rekening-courant

8.121

7.925

11.109

13.346

10.125

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Totaal vlottende middelen

8.147

7.953

11.128

13.361

10.147

Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld

572

-6.362

-10.901

-13.030

-7.430

Toegestane kasgeldlimiet

14.613

14.613

14.613

14.613

14.613

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

14.041

20.975

25.514

27.643

22.043

In 2e tot en met het 4e kwartaal 2021 waren er langdurige overtollige liquide middelen. In het 1e kwartaal zijn er kortlopende middelen aangetrokken in de vorm van kasgeldleningen. De gemiddelde kasgeldlening in het 1e kwartaal van 2021 bedroeg bijna € 9 miljoen tegen een rentepercentage van gemiddeld -0,44% (Rente € 7.700). (Sinds begin 2015 is het rentepercentage voor Kasgeldleningen gedaald naar een negatief percentage. Dit betekent dat we rente ontvangen in plaats van betalen.)
Volgens artikel 4 lid 1 van Wet Financiering Decentrale Overheden mag de gemiddelde netto - vlottende schuld per kwartaal de kasgeldlimiet niet overschrijden. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschreden wordt, dan dient de provincie hiervan op de hoogte te worden gesteld en dienen er maatregelen te worden getroffen. In 2021 is vastgesteld dat de kasgeldlimiet niet is overschreden.

Liquiditeitsoverzicht

Een liquiditeitsoverzicht geeft weer alle inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Dit overzicht geeft inzicht in de toekomstige situatie. De liquiditeitsoverzicht 2021 ziet er als volgt uit:

Rentetoerekening

Het schema hieronder geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. En de verwerking van de rentelasten en -baten in de begroting en de jaarstukken. De rentevergoeding over het eigen vermogen wordt berekend met een rentepercentage van 1%. Dit percentage is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de externe  rentelasten over de lang en kort aangetrokken financieringsmiddelen. Het toerekenen van de  werkelijke rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van de renteomslag percentage. De gemeente Zutphen hanteert een omslagrente van 1,46%. De basis hiervoor is de boekwaarde van de activa die bij de taakvelden hoort. De omslagrente mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke rentepercentage  dat aan de taakvelden moet worden toegerekend.  

Rente toerekening

Bedragen * € 1.000

a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering

2.982

b. De externe rentebaten

-580

Totaal door te rekenen externe rente

2.402

c. De rente doorberekend aan de grondexploitatie

-258

De rente doorberekend aan het betreffende taakveld

-489

De Rentebaat van doorverstrekte leningen

468

Saldo c

-279

Saldo door te rekenen externe rente

2.123

d1. Rente over eigen vermogen

0

d2. Rente over voorzieningen

0

De aan taakvelden toe te rekenen rente

2.123

e. De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

2.093

f. Rente resultaat op het taakveld rente treasury

-30

Renterisiconorm

De renterisico op de lang lopende leningen is in de wet Financiering Decentrale Overheden omschreven als: ‘de mate waarin het saldo van de rentelasten en de rentebaten van een openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke looptijd van een jaar of langer’. Het renterisico op de vaste schuld moet voldoen aan de rente risiconorm; deze norm is een wettelijke uitvoeringsregeling uitgewerkt als een bedrag ter hoogte van 20% van het begrotingstotaal.
De berekening van het renterisico op de vaste schuld vindt plaats volgens een wettelijk voorgeschreven model.

Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld

Bedragen * € 1.000

Renterisico op vaste schuld

Budget 2021

Realisatie 2021

Budget 2022

1. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

2. Betaalde aflossingen

11.626

11.626

8.244

3. Renterisico op vaste schuld (1+2)

11.626

11.626

8.244

Renterisiconorm

4. Begrotingstotaal

171.912

171.912

184.765

5. Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

6. Renterisiconorm

34.382

34.382

36.953

Toets renterisiconorm

6. Renterisiconorm

34.382

34.382

36.953

3. Renterisico op vaste schuld

11.626

11.626

8.244

7. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (6-3)

22.756

22.756

28.709

Uit bovenstaande tabel blijkt dat het renterisico op de vaste schuld in 2021 binnen de wettelijk gestelde normen is gebleven.

Leningenportefeuille

In onderstaand overzicht geven wij de mutatie in de leningportefeuille weer.

(bedragen x € 1.000)

Leningportefeuille (bedragen * € 1.000)

2019

2020

2021

2021

Beginstand per 1 januari

131.691

132.659

123.081

2,45%

Nieuwe leningen

10.000

0

0

0,00%

Reguliere aflossingen

-9.032

-9.577

-11.626

3,18%

Vervroegde aflossingen

Renteaanpassing (oud percentage)

0

-862

0

0,00%

Renteaanpassing (nieuw percentage)

0

862

0

0,00%

Eindstand per 31 december

132.659

123.081

111.455

2,38%

Per saldo is de leningenportefeuille in 2021 afgenomen met € 11.626.000,-.

Overzicht vaste uitzettingen 2021

Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2021 (excl. Leningen BWS)

Naam geldnemer (bedragen * € 1.000)

Begin uitzetting

Restant uitzetting

Weging in portefeuille

Vaste uitzettingen publieke taak

Woningcorporaties

Woningstichting Ieder1

7.723

5.069

30,79%

Subtotaal Woningcorporaties

7.723

5.069

30,79%

Overige instellingen

Stichting Hanzehof Zutphen

6.301

5.966

36,24%

Diverse personen i.v.m. gem. Stimuleringsregeling

3.277

2.861

17,38%

St. Beheer registergoederen inz. Museum Kip

345

345

2,10%

St. WoningEsco

400

400

2,43%

Ijsselwind B.V.

58

58

0,35%

Krediethypotheken (suite4SD)

218

218

1,32%

Project PI

126

103

0,63%

Coöperatie Zonnestroom

500

1.185

7,20%

Subtotaal overige instellingen

11.225

11.136

67,64%

Totaal uitzettingen publieke taak

18.948

16.205

98,43%

Vaste uitzettingen geen publieke taak

Hypothecaire geldleningen ambtenaren

891

258

1,57%

Totaal uitzettingen geen publieke taak

891

258

1,57%

Totaal vaste uitzettingen

19.839

16.463

100,00%

De rente en aflossing van de leningen verstrekt aan de Stichting Hanzehof Zutphen wordt verrekend met de te verstrekken subsidie. In 2022 wordt de Hanzehof door de gemeente aangekocht en vervalt deze constructie.
De hypothecaire geldleningen ambtenaren heeft betrekking op de regeling van de voormalige gemeente Warnsveld. Met ingang van 1-1-2009 is in artikel 2 van de Wet Financiering Decentrale Overheden een nadrukkelijk verbod van hypothecaire leningen aan het personeel van openbare lichamen opgenomen. Dit verbod geldt voor nieuwe hypotheken.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05