Programma 2: Veilige stad

Onze inzet

Onze inzet

Corona

Op het gebied van veiligheid is 2021 goed verlopen. Corona maakte dat ook 2021 een jaar werd van continu herprioriteren, vooral bij team Toezicht en Handhaving. Het was een bewogen jaar met versoepeling en verscherping van coronamaatregelen op basis van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Twm). Boa’s en politie maar ook straatcoaches en anderen werken nauw samen in het houden van toezicht en handhaven van de regels.

Veilige buurten en wijken en versterken sociaal economische kracht

We hebben gewerkt aan het uitvoeringsplan 2021. In het uitvoeringsplan zijn de prioriteiten uitgewerkt die voortvloeien uit het Integraal Veiligheidsplan 2020-2024. Daarbij stond en staat de aanpak en bestrijding van drugscriminaliteit in de stad en de wijken hoog op de agenda. Extra focus ligt op de jongeren en de maatregelen die worden genomen om te voorkomen dat jongeren het criminele pad op gaan of daar blijven.  

Resultaten

  • Woonoverlast is heel iets afgenomen. In 2021 zijn 146 zaken (2020 154 zaken) in behandeling genomen door de regievoerder extreme woonoverlast. Het gaat veelal om complexe problematiek, vaak samen met psychische problemen en/of middelengebruik.
  • We hebben in 1 casus de Wet aanpak woonoverlast ingezet door een gele kaart uit te reiken. Ook is op basis van deze wet één gedragsaanwijzing gegeven door de burgemeester om een doorbraak te forceren in een langlopende overlastkwestie.
  • De 4 procesregisseurs hebben 257 zaken opgepakt, alleen of in samenspraak met het Zorg- en Veiligheidshuis. Daarbij ging het vooral om zeer complexe casuïstiek waarbij zowel veiligheids- als zorg-vraagstukken een rol spelen.  Concreet gaat het om casuïstiek vanuit: risicojeugd-justitieel, risicojeugd-zorg, zorgjeugd, nazorg ex-gedetineerden, huiselijk geweld en kindermishandeling en extreme (woon-)overlast.
  • Er is intensief ingezet op het tegengaan van jeugdoverlast. Vooral op de zogenoemde hotspot locaties stationsgebied, Zuidwijken en Dreiumme, waar veelal bekende groepen jongeren zich ophouden en overlast veroorzaken. Dit gebeurt vaak in combinatie met middelengebruik zoals lachgas. Er zijn extra straatcoaches ingezet voor het ondersteunen en begeleiden van jongeren naar sport, werk of organisaties die verder kunnen helpen.
  • Samen met de penitentiaire inrichting, de reclassering en gedetineerden zijn er afspraken gemaakt over terugkeer in de wijk om recidive te voorkomen. Zo maakt een gedetineerde bijvoorbeeld kennis met de hulpverleners die hem/haar na detentie gaan begeleiden, wat de kans op terugval kan verkleinen.

Verward gedrag

Bij het regionale meldpunt voor personen met verward gedrag is een groot aantal meldingen binnengekomen en zijn interventies gedaan bij mensen die de grip op hun leven dreigen te verliezen. Ook is hulp geboden aan mensen die dat dringend nodig hebben. Er is een fors aantal concrete gevallen van overlast opgelost en andere interventies gepleegd.

Resultaten

  • Bij het Advies- en meldpunt verward gedrag zijn 11 meldingen (8 in 2020) binnen gekomen. Zo kunnen inwoners en professionals tijdig hun zorgen uiten en kan de gemeente, indien nodig, ondersteuning starten of zorgprofessionals inschakelen. Ook kan verplichte zorg aangeboden worden aan mensen met psychische problemen die niet vrijwillig zorg aanvaarden. Van deze 11 zaken zijn 9 zaken opgepakt via de reguliere zorg. Voor de andere 2 zijn zorgmachtigingen aangevraagd voor gedwongen zorg.
  • Met de grote zorginstellingen Tactus, Trajectum, GGNet en het Leger des Heils, politie en OM (Vierhoek IJsselstreek) zijn samenwerkingsafspraken gemaakt. De deelnemers richten zich de komende jaren op: het elkaar informeren over ontwikkelingen, het bespreken van relevante thema’s en het wegnemen van knelpunten uit de praktijk. Met de zorginstellingen wordt ook gekeken naar voldoende opname plek voor de Wet Zorg en Dwang.

Veilige binnenstad met een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid

Vanwege de COVID-19 beperkingen was de horeca gedurende langere periodes dicht of beperkt open. De werkgroep Veilig Uit, de collectieve horeca ontzeggingen, het structurele overleg met horeca en politie zijn door sluiting van de horeca niet opgepakt. Desalniettemin zijn vanuit de gemeente de reguliere netwerken onderhouden. Met regelmaat is er contact geweest met partners in de stad om voorbereidingen te treffen om zo veilig mogelijk weer open te gaan zodra het weer was toegestaan, om informatie te delen en duidelijkheid te verschaffen over de coronamaatregelen en de handhaving op naleving daarvan.

Ook het merendeel van de evenementen kon niet doorgaan. Dit omdat er lange tijd een verbod gold voor evenementen of omdat er dusdanig beperkende regels golden dat evenementen om die reden niet door konden gaan. De evenementen die wel door gingen, hadden te maken met aanvullende regels zoals 1.5 meter afstand, placering, registratie en triage, beperkte bezoekersaantallen, doorstroming en recent de inzet van het Coronatoegangsbewijs. De kermis kon, geheel ‘coronaproof’ wel doorgaan in de binnenstad en is heel goed verlopen.

Ondermijning

In 2021 zijn er op veel verschillende onderdelen stappen gezet in het tegengaan van ondermijning. Met name de verdere uitbouw van de samenwerking met ketenpartners als politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en de verdere inbedding van bestuursrechtelijke maatregelen stond hierin centraal. We worden voor de uitvoering ondersteund door het Regionaal Informatie en Expertisecentrum Oost Nederland.

Resultaten

  • We hebben nieuw Bibob-beleid vastgesteld met een uitbreiding voor het toepassen van deze wet op onder andere vastgoed.
  • Er zijn 15 bibob-beoordelingen (23 in 2020) uitgevoerd. Dat leidde niet tot weigeringen. Eén keer tot aanvraag buiten behandeling gesteld, één aanvraag is nog in behandeling.
  • Er is een actieplan voor de aanpak van drugscriminaliteit opgesteld. Het gaat hierbij om de aanpak van drugs op straat, in woningen en bedrijfspanden.
    • Aan 13 personen is een last onder dwangsom opgelegd vanwege het handelen van drugs op straat. Eén keer is een gebiedsontzegging opgelegd.
    • Er zijn 7 panden gesloten op grond van de Opiumwet. Het gaat om 6 woningen en 1 garagebox.
    • Er zijn 3 grote integrale ondermijningscontroles op bedrijventerreinen gehouden om het criminelen zo lastig mogelijk maken.
  • In september hebben wij onze ondermijningsaanpak versterkt met deelname aan Meld Misdaad Anoniem. Met de deelname aan Meld Misdaad Anoniem kunnen we een nieuwe bron toevoegen aan onze informatiehuishouding. 
  • Specifiek voor leerlingen zijn er digitale bewustwordingslessen gegeven op het voortgezet onderwijs. Het doel is om te voorkomen jongeren afglijden richting de ondermijnende jeugdcriminaliteit.
  • Er zijn onderzoeken uitgevoerd naar signalen in het lokaal ondermijningsoverleg en het regionale informatieplein.
  • De aanpak van cybercrime is een prioriteit van de gemeenten, het openbaar ministerie en de politie in de regio Noord- en Oost Gelderland. Bewustwording creëren rondom criminaliteit als gevolg van digitalisering blijft aandacht vragen; over 2021 zijn er geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

Toezicht en Handhaving

Het afgelopen jaar zijn de boa's bijna volledig ingezet op toezicht en handhaving met betrekking tot corona. De werkdruk was hoog en er zijn keuzes gemaakt rondom inzet. Er is gebruik gemaakt van extra toezichthouders vanuit de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en ook extra particuliere toezichthouders om de grote hoeveelheid werk aan te kunnen.
Evenementen werden veelal stilgelegd, maar waar het kon zijn wel inzetten geweest op de reguliere werkzaamheden, zoals horeca, uitstallingen, meldingen gebruik van de weg, parkeren, markt en standplaatsen, vuurwerk, en de aanpak van de overlast van hangjongeren. Dit gebeurde in nauwe afstemming met onder andere de politie en de straatcoaches, wat tot een positieve en constructieve samenwerking heeft geleid.

Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

Sinds 1 december 2020 is de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Twm) van kracht. De wet vervangt de noodverordeningen, waarin de maatregelen sinds maart 2020 werden opgenomen. Ook in 2021 is het Gemeentelijk beleidsteam (GBT) regelmatig bij elkaar gekomen onder voorzitterschap van de burgemeester. Alle gevolgen voor inwoners, ondernemers en de gemeentelijke organisatie werden goed in de gaten gehouden.
Naast alle werkzaamheden rondom corona zijn er ook andere plannen gerealiseerd in de VNOG, in samenwerking met gemeenten. Zo hebben wij meegewerkt aan de huisvestigingsvisie Veiligheidsregio NOG en afspraken gemaakt over het gebruik en beheer van de brandweerkazerne Zutphen. Definitieve besluitvorming volgt in 2022.

Asielzoekerscentrum

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) benut op dit moment de maximale capaciteit van het asielzoekerscentrum (azc) (740 bewoners). Daarnaast blijft doorstroom van statushouders lastig door de krappe woningmarkt.
Vanaf de start van het azc meten we jaarlijks de leefbaarheid en veiligheid op en rond het azc in opdracht van het omwonendenoverleg. Deze metingen geven belangrijke informatie voor een veilige en leefbare omgeving in de buurt en de vraag of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn.

  • De resultaten van de vijfmeting vertonen een solide beeld. Het cijfer voor het veiligheidsgevoel blijft stabiel op een 7,8. Aanvullende maatregelen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid waren niet nodig.
  • Het COA doet veel aan integratie en participatie. Bewoners nemen deel aan diverse projecten zoals fietsen repareren in samenwerking met Zilt Bikes, verkeersborden schoonmaken in samenwerking met de gemeente, ondersteunen in de winkel van het Leger Des Heils, helpen bij de voedselbank en het ondersteunen sportverenigingen bij verschillende werkzaamheden.
Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05