Overige informatie

Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Met de invoering van de Wet dualisering is de kaderstellende en controlerende functie van de gemeenteraad versterkt. In dat kader zijn aanpassingen in de Gemeentewet aangebracht. Om de gemeenteraad te helpen om zijn controlerende taak te vervullen is ook de positie van de accountant veranderd. De externe accountant wordt rechtstreeks benoemd door de gemeenteraad. Hij ondersteunt de raad in zijn controlerende functie ten aanzien van de rechtmatigheid.
Accountants moeten een controleverklaring over getrouwheid én over de rechtmatigheid verstrekken. Hiervoor is het noodzakelijk dat de accountant de beschikking heeft over een vastgesteld Controleprotocol en bijbehorend normenkader. Het Controleprotocol (inclusief normenkader) is vastgesteld in de raadsvergadering van 13 december 2021. In het Controleprotocol is de rechtmatigheidscontrole voor 2021 beperkt tot de onderdelen recht, hoogte en duur. Dit vormt voor de accountant het handvat voor de controle.
De feitelijke stand van zaken komt jaarlijks in beknopte vorm tot uitdrukking in de controleverklaring inzake de rechtmatige totstandkoming van de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties evenals in het verslag van bevindingen van de accountant.

Toelichting begrotingsrechtmatigheid programma’s met een lastenoverschrijding.

In het kader van de rechtmatigheid begrotingsafwijkingen dienen programma’s met een lastenoverschrijding in het kader van een rechtmatige verantwoording adequaat te worden toegelicht waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een programma de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld.

Programma 4 Vitale samenleving

Op dit programma is een lastenoverschrijding van € 2.377.000 ontstaan. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door 2 grote oorzaken:

  • Sociaal domein, onderdeel inkomensvoorziening, product 610: € 2.582.000 incidenteel nadeel vanwege de TOZO regeling. Tegenover deze extra lasten staan ook extra inkomsten omdat de TOZO regeling geheel door het rijk gecompenseerd wordt.
  • Sociaal domein, onderdeel jeugd, product 630: € 1.963.000 nadeel op de jeugdhulpverlening, onderdeel Zorg in Natura en PGB. De bezuinigingstaakstellingen die we met de budgetplafonds beoogden zijn slechts deels gehaald. In 2021 hebben we relatief veel jeugdigen met complexe en specialistische problematiek ondersteuning geboden. ook is de gemiddelde duur van trajecten langer.
    Overigens kan dit tekort gedekt worden uit de extra middelen die in 2021 ontvangen werden voor de Jeugdzorg.

De 2 grote oorzaken van deze overschrijding op programma 4 'Vitale stad, iedereen doet mee' betreffen wettelijke taken. Tegenover de extra lasten van de TOZO regeling staan ook extra inkomsten. De jeugdzorg betreft bestaand beleid en bovendien is deze overschrijding in de bestuursrapportages in 2021 al gemeld. De overschrijding op programma 4 hoeft dus niet als onrechtmatig aangemerkt te worden.

Toelichting begrotingsrechtmatigheid met betrekking tot kredietoverschrijdingen

Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s wordt hier aandacht geschonken aan de beoordeling van de investeringen/kredieten met een uitgavenoverschrijding. In dit kader dient adequaat toegelicht te worden waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een aantal investeringen de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld. Hierbij is uitgegaan van investeringen met een afwijking groter dan € 50.000.

IJsselboulevards Marszijde/haven

De investering in de aanleg van de Noorderhaven is € 8.121.720 per 31-12-2021 (haven,sanering,steigers). Hiervan is € 4.427.000 gesubsidieerd ( Provincie, Rijk,EU). De gemeentelijke bijdrage is tot nu toe € 3.694.720, waar € 2.000.000 begroot was. Hierin is opgenomen de kosten van herstel, waar de Raad over geïnformeerd is en waarvoor een rechtszaak aangespannen was. De definitieve gemeentelijke investering kan na de voor de gemeente gunstige uitkomst van de rechtszaak tegen de aannemer bepaald worden, zodra de door het advocatenkantoor ingeschakelde gerechtsdeurwaarder heeft kunnen bepalen, hoeveel er mogelijk verhaald kan worden op de aannemer.

Riool Melatensteeg

Voor het vervangen van het riool aan de Melatensteeg is een krediet beschikbaar gesteld van € 130.000 per 31-12-2021 is hierop € 188.982 uitgegeven. De overschrijding van € 58.982 op dit krediet worden veroorzaakt doordat er meer uren op zijn geschreven dan waarbij de begroting van het krediet rekening mee was gehouden. Overigens wordt dit nadeel gecompenseerd worden door andere rioleringskredieten die positief afgesloten zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05