Programma 1: Bestuur

Onze inzet

Onze inzet

Resultaten:

Dienstverlening

  • Wij willen dat alle publieke contacten plaatsvinden op één locatie met één receptie. In 2021 lieten wij een verkenning uitvoeren. Daaruit blijkt dat het mogelijk is om alle functies in 1 gebouw samen te voegen. We werken dit nu verder uit in een huisvestingsplan. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad in 2022 hierover een besluit neemt.
  • In 2021 zijn we doorgegaan met ‘werken op afspraak’. Het resultaat is dat we flexibel hebben kunnen werken en dat mensen met een afspraak direct geholpen konden worden.
  • In 2021 zijn weer meer producten en diensten ‘online’ beschikbaar gekomen. Via ‘Mijn Inkomen’ kunnen inwoners nu bijvoorbeeld eenvoudig wijzigingen en inkomsten doorgegeven. Daarnaast hebben wij e-herkenning voor bedrijven ingevoerd zodat bedrijven veilig en betrouwbaar ‘online’ administratieve zaken met ons kunnen regelen.

Samenwerken met inwoners, organisaties en ondernemers

  • Het beleidskader Anders samenwerken is vastgesteld.
  • Bij veel ontwikkelingen zijn inwoners en maatschappelijke organisaties betrokken; bij projecten in de openbare ruimte (zoals Speelbeleid en mobiliteit) en bij beleidsontwikkelingen (zoals jeugd, cultuur en warmtevisie).
  • Er is een begin gemaakt met de participatieparagraaf in de Omgevingswet.
  • Er is gewerkt aan alternatieve vormen van participatie, in deze tijd waarin communicatie met inwoners meer op afstand is. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij het proces rondom verschillende duurzaamheidsvraagstukken.
  • Vanuit Mpower zijn diverse initiatieven samen met ons ondersteund. Bijvoorbeeld het Krajicekveld en de onderdoorgang Bronsbergen.
  • Inwoners willen steeds vaker een rol in het beheer van de openbare ruimte. Vanuit de gemeente faciliteren we deze initiatieven. Regelmatig raakt dit aan het uitdaagrecht ‘Wij gaan het zelf doen’. Zo wordt de Noorderhaven sinds kort beheerd door een groep buurtbewoners.

Een hoofdrol voor communicatie

De Coronacrisis vroeg ook in 2021 een enorme inzet van het communicatieteam. Naast het reguliere werk, stond een groot deel van de taken in het teken van crisiscommunicatie en deelname aan Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) en het crisisteam. Resultaten zijn:

  • Geleverde informatie over het virus, de vaccinaties, over de maatregelen en de effecten voor het (openbare) leven.
  • Extra informatie over regelingen voor inwoners en ondernemers die door de coronacrisis financieel werden geraakt.
  • Veel advies over en begeleiding van digitale bijeenkomsten.
  • Extra werkzaamheden om op speciale gelegenheden, waar nu geen bijeenkomst voor mogelijk is, toch aandacht te geven vanuit collegeleden.
  • Extra werkzaamheden voor het crisisteam ‘Code Grijs’.
  • Extra werk voor de online communicatie collega’s die (vaak boze) reacties op social media moeten monitoren, rapporteren en beantwoorden.
  • Sw-collega’s (familie/begeleiders) en hun werkgevers informeren over de coronamaatregelen en wat dat precies betekent voor het werken op locatie en de verloning.

Naast de crisiscommunicatie is ingezet op:

  • het verzamelen van wat er in de samenleving speelde en leefde. En deze informatie vertalen naar adviezen voor het college, directie en teamleiders;
  • het maken en verspreiden van een papieren magazine voor en door  medewerkers, omdat veel medewerkers al lang thuis werken en de band met de gemeentelijke organisatie wat kwijt dreigden te raken;
  • communicatie op grote onderwerpen, zoals de Regionale Energie Strategie (RES), de Omgevingswet, Schulden en Armoede en Arbeidsmarktcommunicatie;
  • een campagne om de gemeentelijke digitale Hulpwijzer meer exposure te geven;
  • het opstellen van de online communicatievisie 2021-2023: opstellen, presenteren en uitwerken van de visie naar de praktijk;
  • een nieuw te ontwikkelen persbeleid, dat in 2022 door het college wordt vastgesteld;
  • vakinhoudelijke ontwikkeling zoals mediatraining;
  • advies en informatiemiddelen voor het opzetten en ontwikkelingen van het Sociaal Ontwikkelbedrijf Zutphen als netwerkorganisatie.

Samenwerking in de Cleantech Regio

In de regio werken we samen met de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst op basis van de gemeenschappelijke regeling (GR) Stedendriehoek. In het Dagelijks Bestuur van deze GR vervullen wij de rol van vicevoorzitter en zijn we verantwoordelijk voor de regionale kernportefeuille Wonen. Resultaten zijn:

  • Het Regionaal Perspectief 2030 is opgeleverd. In 2021 is gestart met de uitwerking van dit perspectief in een Agenda Cleantech Regio 2030. Centraal in deze agenda staan drie opgaven: duurzaam wonen, duurzaam werken en duurzame bereikbaarheid.
  • Afgerond haalbaarheidsonderzoek en vervolgopdracht Regionaal samenwerkings- en investeringsplatform.

Doel van het platform is het versterken van de brede welvaart, de kwaliteit van leven in onze regio en het vergroten van de financiële onafhankelijkheid. Dit platform moet het mogelijk maken om versneld en collectief te kunnen investeren in meervoudige en maatschappelijke opgaven. Eind 2021 heeft de Regioraad op basis van het resultaat van het haalbaarheidsonderzoek, ingestemd met de start van eerste uitwerking van dit platform. Op basis hiervan volgt in 2022 een besluit voor de volgende stap.

  • Besluit tot oprichting van een regiocommissie. In het kader van ‘Grip op regionaal samenwerken’ heeft de Regioraad besloten om na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 een regiocommissie op te richten. De commissie wordt samengesteld met 2 vertegenwoordigers per gemeenteraad (van alle acht gemeenten). De rol van de commissie is onder andere ambassadeur zijn voor de regio en op grote thema’s meedenken over het besluitvormingsproces met de gemeenteraden.
  • De Regionale Energie Strategie 1.0 (RES) is door alle acht gemeenteraden aangenomen.
  • Besluit ‘Duurzame leidende principes voor het ontwikkelen van toekomstbestendige bedrijventerreinen’. Deze principes zijn een uitwerking van bestaande provinciale afspraken. Wij gaan ze toepassen bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen.
  • Uitvoering van de Regiodeal door de Strategische Board. De Regiodeal (2020-2024) kent 2 actielijnen: ‘Cleantech Werkt’ en ‘Groene groei’. In 2021 heeft de Strategische Board zo’n 22 projectaanvragen behandeld en begeleid. Hiervan heeft inmiddels de helft een goedkeuring ontvangen. In de Regiodeal neemt Zutphen deel aan de volgende programma’s en projecten:
  • Het regionale programma Toekomstbestendige bedrijventerreinen.
  • Het regionale Scholingsfonds.
  • De Techniekfabriek.
  • Pilot Wijkgericht werken aan talentontwikkeling in het Waterkwartier.
  • Het regionale project Agro Innovatiecoöperatie.
  • Er is lobby gevoerd voor het programma Slimme en schone mobiliteit en bereikbaarheid (onder andere voor het verbeteren van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn). Belangrijk aandachtspunt was de voorbereiding van de fietsroute tussen Zutphen en Deventer (F348): schone Mobiliteit.

Samenwerking provincie Gelderland en middelgrote gemeenten (M50)

  • We hebben in 2021 voor een aantal projecten en dossiers de samenwerking gezocht met de provincie Gelderland. Hier is zowel expertise, netwerk als financiering uit voortgekomen.
  • De samenwerking met Doetinchem, Harderwijk en Tiel is versterkt rond uitwisseling van kennis en expertise.
  • Ook hebben wij ons aangesloten bij het netwerk van middelgrote gemeenten in Nederland: de M50. Via dit netwerk doen we kennis op en doen we mee met gezamenlijke lobby onder andere richting het rijk.  
Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05