Programma 3: Duurzame leefomgeving

Onze inzet

Onze inzet

Wonen

De woningmarkt is erg in beweging. Dit is merkbaar aan de grote omvang van nieuwbouwwoningen in de gemeente en de hogere transactieprijzen van bestaande woningen.
In de gemeente Zutphen zijn in 2021 417 nieuwe woningen toegevoegd (bruto). Dit aantal bestond uit 284 nieuwbouwwoningen. De overige toevoegingen bestaan uit vernieuwing, transformatie of herontwikkeling van bijvoorbeeld panden in de binnenstad.

  • Aan de ontwikkellocaties Noorderhaven en Leesten-oost is volop gebouwd in 2021. Beide locaties zijn nagenoeg afgerond in planvorming.
  • We zijn voorbereidingen gestart voor de nieuwe ontwikkellocaties Noordrand De Hoven en Leesten-Schouwbroek. Naar verwachting start de bouw van woningen vanaf 2024. Binnenstedelijke locaties pakken we actief op samen met ontwikkelende partijen. Voorbeelden hiervan zijn Klein Vaticaan, Polsbroek en Vispoortplein.

Met de corporaties hebben we nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Met name verduurzaming van de bestaande voorraad en vernieuwing van verouderd bezit zal de komende jaren zijn beslag hebben.
Vanwege de gespannen woningmarkt, de stijging van huizenprijzen en stijging van bouwkosten van woningen heeft de raad in 2021 met diverse moties en initiatieven aan het college gevraagd actief te acteren om in te zetten op betaalbaarheid, tegengaan van speculatie, zorg te dragen voor lokale doorstroming en versnelling van woningbouw.
In 2021 hebben we het "Afwegingskader huisvestingskader huisvesting zorgdoelgroepen" vastgesteld. Dit afwegingskader is een verscherping van het ‘Nee, tenzij principe’ naar een ‘ Nee’, waarbij er enkel ruimte is voor huisvesting van zorg wanneer we actief op zoek zijn naar een oplossing voor een specifieke lokale zorgdoelgroep.

Duurzaamheid

De Transitievisie Warmte is vastgesteld. Daarmee zijn de 4 startwijken tot 2030 aangewezen: Helbergen, Zeeheldenbuurt, Voorsteralleekwartier en Looërenk&Woud/Overkamp. De transitievisie is een belangrijk basisdocument voor de energietransitie in de gemeente Zutphen en de aanpak van de bebouwde omgeving.
De Regionale Energie Strategie (RES) is door de gemeenteraad vastgesteld. De vaststelling door de gemeenteraden van de cleantechregio is nodig om de RES als geheel vast te kunnen stellen en om als regio invulling en perspectief te kunnen geven op de benodigde opwek van energie. De gemeenteraad heeft voor het grondgebied van de gemeente Zutphen zoekgebieden voor grootschalige zon- en windenergie vastgesteld, inclusief een afwegingskader voor wind- en zonne-energie.
De procedure voor de windmolens Zutphen - noord is gestrand bij de Raad van State. De provincie Gelderland heeft medegedeeld dat ze de ruimtelijke en vergunningsprocedure verder ter hand neemt.
Provinciale Staten van Gelderland hebben op 30 september 2021 besloten een proeftuinsubsidie beschikbaar te stellen ad € 4.973.917 inclusief btw voor het warmtenet Helbergen. Hierdoor kunnen we het project ten uitvoering brengen. Hierover zijn we overleggen gestart met verschillende partijen, waaronder Ieder1, coöperatie ZE, FIRAN en het Waterschap Rijn en IJssel.
Met de inzet van de eerder toegekende rijkssubsidie RRE, zijn zo'n 500 warmtescans verricht en bijdragen verstrekt aan particuliere eigenaren voor kleine duurzaamheidsmaatregelen.
In 2021 zijn de gemeentelijke panden stadhuis, zwembad de IJsselslag, het oude gemeentehuis in Warnsveld, sporthal de Kei, en het Kindcentrum de Mene voorzien van zonnepanelen.
We faciliteren diverse bedrijfsinitiatieven rondom productie en benutting van waterstof, verduurzaming van vervoer en het verduurzamen van productieprocessen op bedrijventerrein De Mars.

Omgevingswet en omgevingsvisie

We zijn volop bezig met de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet, organisatorisch, juridisch, in procedures en digitaal. Begin 2022 heeft het rijk besloten de invoering er van uit te stellen naar 2023.
We hebben het werkproces van vergunningverlening onder de Omgevingswet ingericht, inclusief de intake- en omgevingstafel. De komende periode staat in het teken van oefenen in de landelijke voorziening voor het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).
De gemeenteraad heeft de 'verordening op de adviescommissie fysiek domein' vastgesteld en de verordeningen over de fysieke leefomgeving zover mogelijk samengevoegd in de 'Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL)'. In 2022 volgen de besluitvorming over het adviesrecht en de verplichte participatie, alsmede de formele aanpassing van diverse verordeningen aan de Omgevingswet.
In 2021 hebben we bij de gemeenteraad uitgangspunten geïnventariseerd ten behoeve van het opstellen van de omgevingsvisie en zijn verkenningen verricht over de geactualiseerde woningbouwopgave voor de langere termijn. De omgevingsvisie moet op grond van de omgevingswet eind 2025 worden vastgesteld. In de begroting 2022 is ruimte gereserveerd voor de inhuur van een extern adviesbureau om de omgevingsvisie te formuleren en het planproces te begeleiden.

Openbare ruimte en werken

Algemeen

In 2021 zijn enkele grotere werken uitgevoerd. Zo is in 2021 een groot deel van de reconstructie Deventerweg gerealiseerd. De afronding staat gepland in voorjaar 2022. Tijdens de werkzaamheden zijn we op enkele plaatsen op resten van munitie van de Tweede Wereldoorlog tegengekomen. De ontwerpfase van het project is doorlopen als een pilot om te leren werken in de geest van de omgevingswet. Door de intensieve participatieve voorbereiding met aanwonenden de uitvoering nagenoeg probleemloos verlopen.
Bijzondere aandacht in het werk ging uit naar het kruispunt Deventerweg/Van der Capellenlaan/Industrieweg. Al jaren staat deze op de prioriteitenlijst om aan te pakken. Voor de inrichtingsontwerpen zijn de klankbordgroep Deventerweg en Van der Capellenlaan bij de voorbereiding betrokken geweest. De keuze is gemaakt om het kruispunt om te vormen tot een zogenaamde LaRGaS-rontonde (Langzaam Rijden Gaat Sneller). De aanpak van de kruising vindt aansluitend plaats op de werkzaamheden van de Deventerweg.
De vrijkomende verkeersregelinstallatie wordt verplaatst naar het kruispunt Stationsplein/Nieuwstad/Isendoornstraat. De bestaande verkeerregelinstallatie wordt in de loop van 2022 vervangen.
De aanleg van de snelfietsverbinding Deventer-Zutphen (FN 348) is verder voorbereid. De provincie neemt hierin de projectleiding, omdat ze de uitwerking mee kan nemen in de op handen zijnde renovatie van de N348. Er moet nog besluitvorming plaatsvinden over het definitieve tracé van de snelfietsverbinding (F348). Het tracé komt geheel langs de N348 of toch nog gedeeltelijk door het buitengebied van Eefde. Tegelijkertijd wordt binnenkort ook een besluit genomen over het snelheidsregime op de N 348.

Wegen

We hebben een assetmanagementplan Wegen 2018-2022 opgesteld. Dit plan gaat onder meer over onderhouds- en kwaliteitsniveaus en risicoaansprakelijkheid. Het is Zutphens eerste meerjarenplan voor de openbare ruimte en richt zich specifiek op de wegen. Dagelijks en groot onderhoud is uitgevoerd conform uitkomsten van inspecties.

Openbare verlichting

  • Op basis van ons masterplan verlichting, verduurzamen we alle verlichting in de gemeente en maken we de verlichting 'op afstand' aanpasbaar.
  • Er is actieve participatie van bewoners over openbare verlichting en aanpassingen.  
  • Het krediet om de openbare verlichting te vervangen is in 2021 ingezet op om 134 conventionele armaturen in de binnenstad te vervangen volgens het masterplan voor LED armaturen. In 2022 wordt er buiten de binnenstad een vervolg gegevens aan de verledding van de openbare verlichting door 440 armaturen te vervangen.

Civiele constructies, waaronder de oude IJsselbrug

Het Meerjarenonderhoudsplan voor civiele constructies is geactualiseerd en door de raad goedgekeurd. Op grond van het meerjarenplan is de financiering van het groot onderhoud bepaald. In het kader van het meerjarenonderhoudsplan, hebben we een uitgebreide inspectie uitgevoerd aan de oude IJsselbrug. Aansluitend is de volledige sterkte van de IJsselbrug onderzocht. Deze informatie is verwerkt in het meerjarenplan.
We hebben een studie verricht naar de benodigde vervanging van de aanbruggen van de IJsselbrug om een duidelijk beeld te hebben van de kosten, uitvoeringsmogelijkheden en -methode. Voorzien is dat de aanbruggen in 2033 vervangen moeten worden.
In het meerjarenonderhoudsprogramma is ruimte gereserveerd voor het baggeren van de havens en de vervanging van enkele civieltechnische kunstwerken. De voorbereiding voor het baggerwerk is gestart.
Een mooie toevoeging is de realisatie van de opstapsteiger voor de fluisterboten aan de Rijkenhage. Met deze opstapsteiger krijgen de schippers en bezoekers een volwaardige plek en geven we extra toeristisch comfort.

Openbaar groen en spelen

Het openbaar groen wordt onderhouden volgens de beheer afspraken. Het Bomenbeleid is vastgesteld en de uitwerking van het beleid wordt vormgegeven in een uitvoeringsplan. Concreet wordt het beleid al toegepast in elke ontwikkeling die plaatsvindt in de openbare ruimte, zowel bij nieuwe ontwikkelingen als bij reconstructies en herinrichtingen. Inwoners betrekken we actief en stimuleren we om mee te denken en om ook in hun tuinen bomen en groen aan te planten. Enkele initiatieven in onze openbare ruimte zijn al in uitvoering gebracht zoals de aanplant van bomen in het Hoornwerk.
Berm- en kruidenbeheer is volop in ontwikkeling. Afgelopen periode zijn meer grasvakken extensief beheerd. Begrazing door schapen is een succes gebleken. Hier gaan we in 2022 mee door. Eind 2022 wordt het begrazingsbeheer geëvalueerd aan de hand van de gestelde doelen.
Het aantal groenvakken dat door middel van adoptie wordt onderhouden is gegroeid. Bewoners voelen zich hierdoor prettiger in hun leefomgeving. Het opruimen van zwerfvuil in de openbare ruimte wordt samen met en door onze inwoners uitgevoerd. Het aantal deelnemers blijft stijgen.
Bij herinrichting en vervanging wordt het openbaar groen klimaatbestendig ingericht. Dit betekent concreet dat het groen verdiept wordt aangelegd zodat het waterbergend vermogen wordt vergroot (en daarmee wateroverlast bij piekbuien kan worden voorkomen). Daarnaast wordt gekozen voor klimaatbestendige soorten, meer bomen (voorkomen hittestress) en een grote soortendiversiteit. Hiermee verhoogt de ecologische waarde van het openbaar groen en wordt voldaan aan de doelstellingen vanuit het Biodiversiteitsbeleid.
De gedenkparken zijn verder in ontwikkeling en hebben meer aandacht gekregen dan in het verleden, het is een continu maar langzaam proces. Meer vrijheid voor de nabestaanden en een flexibeler gebruik van de gedenkparken maken een betere exploitatie van de gedenkparken mogelijk.
Speeltoestellen voldoen aan het attractiebesluit, ze zijn heel en veilig. Er zijn (afgekeurde) toestellen verwijderd maar niet allemaal door een zelfde type vervangen.

Water en riolering

De rioolvervanging Warnsveld is in volle gang. Het gehele jaar 2021 is daar hard aan gewerkt. Medio 2022 moeten de werkzaamheden afgerond worden. Over een lengte van 2 km wordt de gemengde riolering vervangen door een gescheiden riolering. Dit betekent dat een verhard oppervlak van ongeveer 2 hectare wordt afgekoppeld van de riolering waarbij het regenwater “in de natuur” blijft. Dit gebeurt voornamelijk door de aanleg van infiltratieriolen. Dit zijn rioolbuizen met gaatjes zodat al het regenwater naar het grondwater zakt. Zo verkleinen we de kans op wateroverlast en dragen we bij aan het tegenaan van droogte.

In 2021 is samen met het waterschap de waterverdeling binnen Zutphen in beeld gebracht. Daarbij wordt in 2022 de inlaat vergroot zodat meer water beschikbaar is voor Zutphen voor zowel het stedelijk als het landelijk gebied. Wat de gevolgen hiervoor zijn, wordt in 2022 verder uitgewerkt. Samen met het waterschap zijn keuzes gemaakt om tot een robuuster watersysteem te komen.
Om te kunnen anticiperen op de droogteproblematiek in de Achterhoek is het watersysteem van de Achterhoek in beeld gebracht. Dit gebeurde in een samenwerkingsverband met onder andere gemeenten in de Achterhoek.

Vastgoed

We hebben aan 16 objecten het onderhoud kunnen uitvoeren conform onderhoudsplan. Er is veel druk op de uitvoerende partijen komen te liggen door de lockdowns en uitval van personeel door corona. Zodoende is de uitvoer van diverse onderhoudswerkzaamheden uitgesteld of niet uitgevoerd.
In 2021 hebben we enkele panden kunnen verkopen en hebben we de voorbereidingen gedaan voor de verkoop van overige panden. De verkoop van deze panden hangt grotendeels samen met het formuleren van het broedplaatsenbeleid. Dit beleid is in ontwikkeling en wordt begin 2022 vastgesteld.
Het pand De Oude Wand is gedeeltelijk in gebruik en staat grotendeels leeg. Het pand willen we op korte termijn verkopen.
De Witte Vleugel is een belangrijk object in de verkoopportefeuille. Op grond van een raadsmotie is de richting om een maatschappelijk-culturele functie te vinden voor de Witte Vleugel, passend binnen structuurbeeld van “de Poort van Zuid”. Een klein deel van het pand is momenteel in gebruik door de gemeentelijke organisatie. Er komen diverse initiatieven en biedingen binnen voor het pand. Deze brengen we in beeld en leggen we in 2022 voor aan college en raad.
Er is actief meegedacht en -gewerkt aan het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed. Binnen dit project zijn 1270 zonnepanelen geplaatst op 5 gemeentelijke panden.  Voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed zijn de eerste scans en Duurzaam Monumenten Rapporten opgeleverd. Verkend is welke verplichte duurzaamheidsmaatregelen als eerste uitgevoerd moeten worden, vooruitlopend op de vergaande verduurzaming. Dit wordt verder uitgewerkt zodat de diverse keuzemogelijkheden medio 2022 voorgelegd kunnen worden aan college en raad.
Ondanks een bewogen “coronajaar" en de gevolgen hiervan voor ondernemers, zijn er niet veel opzeggingen geweest. Er is wel een aantal nieuwe huurcontracten gesloten. Voor De Kaardebol en vrijgekomen ruimte in het gebouw Govert Flinckstraat zijn nieuwe huurders gevonden. Eveneens is een nieuwe huurovereenkomst gesloten voor de “villa” aan de Rijksstraatweg 65 in Warnsveld.
Vanuit Vastgoed hadden in 2021 een aantal projecten bijzondere aandacht. Zo zijn de wsw-medewerkers verhuisd naar een nieuwe locatie. Voor deze locatie is de inrichting verzorgd en de contractvorming begeleid. Voor de overname van het vastgoed van de Hanzehof en de oprichting van de ZSA BV is kennis en expertise ingebracht. Specifiek voor de Hanzehof hebben we de voorbereidingen verricht voor overname van het beheer en onderhoud door de gemeentelijke organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2022 14:40:41 met de export van 06/13/2022 12:26:05